Missie en visie
Missie
Wij hebben ons ‘visiehuis’ als volgt ingericht:
- Onze belofte is TROTS.
- Onze 1e ankerwaarde: geborgenheid, vertrouwen en veiligheid.
- Onze 2e ankerwaarde: professioneel en enthousiast team.
- Onze 1e aspiratiewaarde: zelf leren kunnen en ontwikkelen.
- Onze 2e aspiratiewaarde: ambitieuze leer- en leefgemeenschap.
Het Mozaïek, waar je TROTS op jezelf mag zijn en op een ander:
- De T staat voor ‘Thuis’.
- De R staat voor ‘Rust’ en ‘Respect’.
- De O staat voor ‘Ontwikkeling’.
- De T staat voor ‘Talent’.
- De S staat voor ‘Safety’ (Veiligheid) en ‘Samen’.
Visie
Thuis
Op Het Mozaïek vinden wij het belangrijk dat eenieder (kind, ouder en leerkracht) zich in geborgenheid, veiligheid en vertrouwen mag ontwikkelen. Waar eenieder zich ‘Thuis’ mag voelen en zichzelf mag zijn in een prettige schoolomgeving.
Bij ons op school is er vanuit de christelijke identiteit aandacht voor samen vieren van de christelijke feesten, de maandvieringen en de Bijbel. Elke dag wordt begonnen met een christelijke dagopening waarbij muziek, verhalen en gebed centraal staan. Op deze manier willen wij onze leerlingen kennis laten maken met het christelijk geloof.
Rust en Respect
Rust in de school laten we zien door het hanteren van duidelijke afspraken en regels binnen school en gelden voor iedereen. De leerkrachten zijn waar mogelijk voorspelbaar in hun handelen. Ook wordt er lesgegeven volgens een vaste instructie en lesopbouw. In de lokalen is een duidelijk structuur zichtbaar wat betreft dagplanning en visuele ondersteuning voor de verschillende vakgebieden.
In de klas worden de lessen van Kanjertraining gevolgd om leerlingen handvaten te geven in sociale situaties. We gaan respectvol met elkaar om, zowel leerlingen als leerkrachten. Elk kind willen we graag ‘zien’. Je mag er zijn zoals je bent! Het doel is dat een leerling positief over zichzelf en over een ander leert denken.
Ontwikkeling
Vanuit de ankerwaarden ‘Thuis’ en ‘Rust’ en ‘Respect’ ontstaat er ruimte om jezelf te ontwikkelen en jezelf te leren kennen voor zowel de leerlingen als de leerkrachten. ‘Ontwikkeling’ ontstaat in een ambitieuze leer- en leefgemeenschap. Hierbij is een professioneel en enthousiast team dat midden in de maatschappij staat noodzakelijk.
Iedereen ontwikkelt zich op zijn eigen tempo naar eigen niveau. Om leerlingen daar bewust van te laten worden, werken we actief aan eigenaarschap. Leerlingen zijn op deze manier medeverantwoordelijk en meer betrokken bij hun eigen ontwikkeling.
Als school zijn wij ons bewust van een maatschappij die steeds digitaler wordt. Daarom hebben we een doorgaande lijn binnen onze school voor het werken met digitale middelen. In de groepen 1 t/m 5 wordt er volgens planning regelmatig gewerkt met de IPad. In de groepen 6 t/m 8 heeft elke leerling de beschikking over een IPad. Zoveel mogelijk vakken worden digitaal aangeboden, zodat de leerlingen hier vaardig in worden en klaar zijn voor de digitale maatschappij.
Talent
Iedereen leert en ontwikkelt op zijn eigen manier. Daarbij mag je je eigen ‘Talenten’ ontdekken, ontplooien en inzetten. Door aandacht te besteden aan cultuur & maatschappij leren de kinderen waar hun wortels liggen en is er ruimte om hun talenten te ontdekken. Hiervoor gebruiken we verschillende werkvormen en verschillende digitale middelen. Op deze manier kunnen we met en van elkaar leren.
Safety (Veiligheid) en Samen
Samen (leerlingen, ouders, leerkrachten en alle andere betrokkenen) zijn we verantwoordelijk voor een in ‘Safety’ (veilige) passende ontwikkeling van elke leerling.
‘Samen’ werken doen we op verschillende manieren: als leerlingen, ouders en leerkrachten vormen we een team om zo samen in veiligheid de leerling optimaal te laten ontwikkelen. Daarnaast werken leerlingen ook onderling samen om van en met elkaar te leren. Ook de leerkrachten hebben een open houding naar elkaar zodat zij van elkaar kunnen leren en met elkaar kunnen samenwerken.